Vem har ansvaret?

Det är väl ingen som att missat att en 13-åring har tagit livet av sig efter att utsatts för mobbing och hatmeddelanden på nätet. I samma veva som detta händer och media skriver mycket om näthatet, så sitter det två nioåringar och gör en film på moviestarplanet. I filmen hängs en klasskompis ut. Man skriver att man hatar klasskompisen och "stick nu innan jag slår dig på käften". De är nio år som skriver detta!!!!! Fatta, nio år! Behöver jag säga att det var en väldigt ledsen och upprörd storasyster som berättade det här för mig och visade mig filmen. Hon är inte den som är hatad och det är inte hon som har gjort filmen. Jag fick veta att bråken är igång i skolan igen, efter att det varit lugnt ett tag, och nu väljer man att fortsätta bråken när man kommer hem via datorn. Det är inte första gången elakheter skrivs. I höstas var det storasyster som drabbades då det kom mindre trevliga meddelanden på MSP (moviestarplanet) där det stod att hon är dum, ful osv. När barnet som skrev det konfronterades påstod hon att hon var "hackad", dvs att någon tagit över hennes konto och skrivit elakheterna. Det som är konstigt att hon har kvar kontot fortfarande och att det bara blir "hackat" när det har bråkats i skolan. Som den besvärliga mamman jag är tog jag kontakt med föräldrarna, de visste ingenting om detta, "jag vet inte vad hon gör vid datorn, jag förstår mig inte på det". Det skrämmer mig, det finns alltså nioåringar som får använda datorn fritt utan att föräldrarna vet vad deras barn gör. Är det bara jag som anser att man behöver vet vad barnen gör vid datorn?
 
Att sitta vid datorn och skriva något är lätt, det är så lätt att skriva något och sedan trycka på skicka-knappen. Sedan går det inte att ta tillbaka det. Det är lika hemsk som att någon får höra i skolan att h*n är ful, dum, tjock osv eller att h*n blir slagen eller spottad på. Vilken förälder skulle acceptera att deras barn blev utsatt för något sådant eller att ens barn utsätter andra för det. Men bara för att det sker i hemmets lugna vrå så är det plötsligt ok att det sker. Jag har tänkt många gånger att förbjuda storasyster att använda datorn och själv lägga ner fb och allt annat man gör på datorn. Samtidigt tar man bort en hel värld då som för mycket gott med sig. Skulle vi lägga ner datoranvändandet så anser jag att det onda har fått segra över det goda genom att jag ger mig och det tycker jag inte är rätt. Istället skulle jag önska att fler föräldrar skulle ställa krav på sina barn, ska de sitta vid datorn ska föräldrarna veta vad de gör där. Se till att föräldrarna har inloggning till diverse "gubbar", gå in och se vad som skrivs. Förklara för barnen att det inte är ok att skriva elaktheter. Är jag ensam om att tycka såhär?
 
 

Kommentarer
Postat av: Fröken iDA

Du är en klok förälder fru Ketchup. Fortsätt vara jobbig, det kommer dina barn tacka dig för en vacker dag. Och om de inte tackar dig för det så kommer de ändå ha en bra känsla av att du gjorde rätt mot dem. Kram!

Svar: Tack!
fruketchup.blogg.se

2013-03-15 @ 10:07:34
URL: http://idakoden.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0