Planering inför nästa vecka

Nästa vecka ska jag och herr ketchup på semester. Själva. Utan barn (känner visst behov av att andas djupt). Det innebär att vi ska ha barnvakt vilket händer sisådär en gång om året och då aldrig över natten. Så är det när man väljer att bo långt ifrån alla släktingar (vilket många gånger faktiskt kan vara skönt också). Samtidigt så har våra barn fått hänga med på allting, aldrig att vi t ex fixar barnvakt för att åka och handla som jag har hört att det finns de som gör. 
Åter till nästa vecka. På tisdag morgon 9.40 går bussen mot Stockholm, sedan är vi tillbaka igen halv 2 på torsdag. Vi ska bo på hotell, och titta på skidor!!!!!! På onsdag eftermiddag är det att stå utanför Stockholms slott och titta på världseliten i längdskidåkning. Så underbart kul ska det vara och jag misstänker att jag kommer att skrika mig hes (till mannens stora glädje då han slipper höra mitt tjatande på en vecka, minst). Men så var det det där med barnvakten. Jag måste skriva en lista. Vad som ska ske och när det ska ske. Det är gympaväskor, läxor, fiolorkestor, sängtider osv. För det är ju en vanlig vecka, för storasyster åtminstone. Då går det inte att ta dagen som det kommer, för att hon ska orka så krävs det vanliga tider. Alla dessa tider och rutiner är sådant som jag har i huvudet, som bara går av sig själv. Och nu ska det ner på papper, hjälp. 
 
Varje familj har sina rutiner och sina vanor som fungerar för just dem. Håll med om en sak, visst har vi alla någon gång tänkt att "men hallå, varför gör det på det viset, det är bättre de gör si eller så". Man är olika och har olika sätt att få vardagen att gå ihop. Som jag skrivit i tidigare inlägg så är rutinerna livsviktiga för mig, men det märks tydligt att barnen är trygga med de också. För att ta mornarna t ex, vi gör likadant varje vardagsmorgon. Det gör att vi slipper diskussioner och konflikter. Alla här hemma vet vad som ska göras och det skapar trygghet och lugn i familjen. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0