Saker jag mår dåligt av eller inte klarar av

För ett tag sedan skrev jag om saker jag mår bra av. Men vad mår jag dåligt av? Vissa saker har jag redan skrivit om men här kommer listan:
 
* Brist på rutiner är dåligt dåligt dåligt. Likaså när mina rutiner bryts. 
 
* Höga ljud och mycket ljud och ljud som varar länge. Det kan vara när tv:n står på, en av gullungarna spelar nintendo med ljudet på, den andra sjunger och någon pratar med mig, allt detta samtidigt är kaos i mitt huvud, och det behöver inte ens vara alla dessa ljud. Även i en situation när många människor pratar samtidigt och volymen är hög så är det tufft. 

*När någon rör vid mig och jag inte är beredd på det. Det värsta är när någon rör vid mig med kalla händer. Det är ett typiskt skämt, kalla händer på nacke eller innanför tröjan men för mig är det inget skämt utan det blir istället som en explossion inuti mig. 

* Hålla flera bollar i luften samtidigt. Förr var det inga som helst bekymmer utan något som var min vardag, nu går det inte. 

* Brist på sömn. Inte bra. Men det är det inte för någon. 
 
* När jag inte har kontroll över en situation. Jag ger mig aldrig in i en situation om jag inte vet vad som förväntas av mig eller om jag inte har en flyktplan. Överaskningar klarar jag mig alltså utan. 
 
* Krav. (jag skulle förklara bättre vad jag menar men hittar inte rätt ord ikväll)

* Stress, jag tror inte jag behöver förklara närmare. 
 
* Andra människors goda råd. Detta låter egentligen galet men så är det. Jag har fått så otroligt många goda råd vad jag ska sysselsätta mig med, äta för mat osv osv osv osv men för mig skapar det ofta ett kaos då det inte fungerar för mig och jag måste försöka hitta tillbaka till de saker som fungerar. 

* Andra människor som lägger sig i. Ni kommer ihåg inlägget om stackars herr ketchup (hur gör man när man ska lägga in en länk till ett inlägg, det hade varit bra att kunna nu). I det inlägget stod där om hur andra människor lägger sig i vem som gör vad i vårt hem. Men förutom det finns det även de som lägger sig i hur vi möblerar, lagar för mat, var vi handlar, hur vi uppfostrar våra barn osv. Det är inte heller ok. Innanför våra dörrar är det vi som bestämmer hur saker och ting ska skötas, ingen annan. Viktigt viktigt viktigt! När det gäller hur andra människor agerar i vårt hem och när de ger mig goda råd så tror jag absolut inte att det handlar om elakhet. Jag är helt säker på att det är en god tanke bakom men det fungerar inte nu. 

Kommentarer
Postat av: magnus

Det där låter ju precis som jag. Punkt för punkt är precis vad jag mår dåligt av.
Men för min del beror det på Aspberger.
*Brister en rutin blir jag tokig.
*Höga ljud funkar bara inte.
*Får jag inte sova slutar jag fungera.
*Beröring när jag inte är med på det blir jag skogstokig.
Att någon ska förklara för mig blir jag bara förbannad.

Detta har legat och grott i många år men allt förstärktes och blommade ut när jag blev pappa har jag fått förklarat. Alla dessa symtom är typiska för Aspberger.

Nu menar jag INTE att du har det men jag känner igen allt du just beskrev.

Svar: Vilka griller i huvudet jag fick nu. Men samtidigt så vet jag att så här mår jag inte i vanliga fall. Tack för att du delar med dig!
fruketchup.blogg.se

2013-02-25 @ 09:32:39
Postat av: Jessica Sandén

Note to my self:Tryck INTE på enter när du skrivit din bloggadress. Då postar du inlägget tomt. Hrmpf...

Jag hade önskat att jag kunde hjälpa dig med allt det där som gör att du mår dåligt, men det står dessvärre utanför min makt. Däremot vet jag hur du länkar till ett specifikt inlägg. Så DET kan jag hjälpa dig med ;-)
Du letar upp det inlägg du vill länka till. Klickar på kommentera. Då kommer bara det inlägget upp. Mörklägg adressen uppe i adressfältet (vilket passande ställe att ha en adress på)högerklicka, välj kopiera. Sen kan du antingen bara klistra in det i bloggen. (då synd hela adressen) Eller så kan du "gömma" adressen bakom ett annat ord genom att skriva ordet du vill gömma bakom, mörklägga, klicka på den där lilla ikonen brevis bildrutan uppe i verktygsfältet på bloggen. Håller du muspekaren över ikonen så står det "Infoga/redigera länk" Klicka på den och vips så ligger länken bakom ditt valda ord. Har jag förklarat begripligt ellet blev det mest rörigt?? Lycka till!! :-)

Svar: Tusen tack! Med den beskrivningen kan jag inte annat än lyckas!
fruketchup.blogg.se

2013-02-25 @ 10:25:11
URL: http://www.trullsans.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0