Saker jag mår bra av

Jag tänkte jag skulle dela med mig av saker som jag mår bra av. När man går in i väggen, eller drabbas av en utmattningssyndrom som det så vackert står i mitt läkarintyg, så gäller det att fokusera på det som fungerar och som man mår bra av. Den där magiska dagen i maj när jag satt på vårdcentralen första gången och fick ur mig hur jag mådde så fick jag frågan "När mår du bra?". Svaret (självklart fanns där mer än en sak) läkaren fick var att jag mår bra när jag tränar. Bra, sa hon då, då fortsätter du med det. Så min träning har blivit helig för mig. Jag går på pass på gymmet, två gånger i veckan är målet men minst en gång i veckan. Det är samma sorts pass jag går på, ingen variation här inte, rutiner är som bekant viktigt för mig. Trots hög ljudvolym och andra människor runtomkring mig så fungerar det hyfsat. För där behöver jag bara fokusera på mig själv. Jag behöver inte bry mig vad de andra gör utan jag kör mitt eget race. Inte bara det, det är även helt frivilligt, känner jag att nej, detta fungerar inte, då vet jag att det är bara att gå därifrån och den tryggheten är viktig för mig. Än så länge har det inte hänt men det har varit nära. 


Min avslappning är en sak till som gör att jag mår bra. Den gör jag minst en gång och dagen och alltid vid lunchtid under vardagarna. Vet jag att jag ska göra något energikrävande så grundar jag alltid med avslappning och får energi på det viset. 

Sjukgymnastik går jag på och nu har jag avancerat från ensam träning med sjukgymnast till gruppträning. Hmmm tänker nog några nu, sjukgymnastik när det är "huvet det är fel på". Det jag gör är att jag går på basal kroppskännedom. Första gången jag kom i kontakt med det tyckte jag att det bara var massa flum men det är helt underbart. Det handlar mycket om hållning, andning och avslappning. 
 
 
Källan är ytterligare en sak som bara måste stå på må bra listan. Bara om Källan skulle jag kunna skriva ett lååååååååååångt inlägg så om det kommer det mer en annan dag. Men bra är det och jag är glad att jag hittat dit. 
 
 
Som jag skrev i förra inlägget så är rutiner bra, alla sorters rutiner. De skapar trygghet och jag behöver inte tänka så mycket på vad jag gör och det är skönt. Tänka och grubbla över beslut gör jag nämligen tillräckligt ändå. 
 
 
Dessa saker som skrivit upp här är saker som fungerar bra för mig. Frågar ni en annan person i samma situtation som mig så får ni säkert helt andra svar medan vissa kanske håller med mig till fullo. Det tror jag är viktigt att ha i tankarna, allt fungerar inte för alla. Så goda råd om saker som man bara måste göra för att må bra är inga goda råd alla gånger utan de skapar många gånger mer oreda än de gör nytta. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0