Skatbo

Eller skat(t)bo som det även heter. I en kommun några mil söderut pratar de om måsskit. Vad är då det för något? Jo, så här står det på kommunens hemsida:

"Nu startar återbruksatsningen Skatbo som främjar nyfikenhet, kreativitet och utforskande. Genom denna verksamhet ska pedagoger och barn i kommunens förskolor och grundskolor få tillgång till alternativa arbetsmaterial, som väcker lusten att experimentera och prova olika lösningar. Material kan vara kakelplattor, tyg, papper, plankor, tapeter och rör.  

I förskolans och grundskolans läroplaner står det att barns och elevers kreativitet och nyfikenhet ska stimuleras. Verksamheterna ska dessutom verka för att barn och elever utvecklar intresse, nyfikenhet och förståelse för naturens olika kretslopp samt för hur människor, natur och samhälle påverkar varandra."

Det är alltså egentligen bara massa skräp, för den som inte har rätt glasögon på sig. Det hade jag och mina tre kolleger, det vill jag lova. En sagolikt massa grejer hittade vi där, glasburkar, rör, tapeter, papper, och massa annat. Till och med en dammsugare fick vi med oss hem. Som dammsugare ska den dock inte vara utan något betydligt mer spännande. Bild kommer så småningom och jag gissar att den kommer att uppskattas av barnen när den nya funktionen är klart. Så en väldigt spännanden upplevelse var det att äntligen få besöka skat(t)boet och jag gissar att det kommer att bli fler besök där då man aldrig kan veta vad där är för saker man kan ha nytta av. 

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0